Saleskey | Mot lysere tider i caravanbransjen
Saleskey optimisme caravanbransjen

Mot lysere tider i caravanbransjen

Salget av nye bobiler har vært dårlig i mange år, men interessen for ferieformen har aldri vært høyere. Med rentetoppen bak oss og en ny økonomisk hverdag i vente, kan alt ligge til rette for et solid comeback for bransjen i 2026. 

Etter flere år med bremsene på, tyder mye på at pilene peker oppover for salget av nye bobiler. Kombinasjonen av rekordhøy ferieinteresse, tomme bruktlagre og lysere renteutsikter skaper nå et «drømmescenario» for 2026-sesongen. Her er tre grunner til at nysalget kan forventes å løsne i 2026.

1. Lite brukt tilgjengelig – kundene må velge nytt

Den viktigste driveren for nysalg er den prekære mangelen på nyere, kurante bruktbiler.

– De fleste forhandlere har overlevd på bruktsalg de siste årene, men nå er det mest kurante solgt unna. Lagrene er tømt for de mest populære modellene, forklarer Tor Grüner, General Manager i Saleskey.

Når kundene strømmer til butikkene for å sikre seg bobil til sommeren, vil de møte et skrapet bruktmarked. Det skaper et vakuum som kun kan fylles av nye 2026-modeller, som igjen kan frembringe flere bruktbiler. For forhandlerne betyr dette at kunden i langt større grad må ledes mot nytt for å få dekket sitt behov.

2. Utskiftningsbølgen kommer

2018 var det absolutte toppåret i bransjen. En bobil byttes i snitt ut eller oppgraderes hvert 5.–8. år. Det betyr at tusenvis av bobileiere som handlet under boomen, nå er klare for å bytte inn sin gamle bil i en nyere modell med moderne komfort og garanti.

Timingen sammenfaller perfekt med at rentetoppen trolig er bak oss. Når finansieringskostnadene går ned, øker betalingsviljen for mellomlegget ved bytte til ny bil.

3. Nordmenn vil feriere hjemme

Interessen for Norgesferie er ikke en døgnflue, det er den nye normalen. I en undersøkelse fra Hovedorganisasjonen Virke oppga hele 63 prosent av nordmenn at de planla sommerferie i eget land i 2025.

Hjemmemarkedet er kjøpesterkt, men prissensitivt på driftskostnader. Her kommer valutaen inn som en joker:

Selv om svak kronekurs gjør importerte varer – som bobiler – dyrere i innkjøp, har det en enda kraftigere effekt på nordmenns ferievaner. En familieferie til Syden eller USA har blitt ekstremt kostbar.

For mange fremstår derfor investeringen i en ny bobil som økonomisk fornuftig på sikt: Man tar en engangskostnad ved kjøp, men sikrer seg deretter «låste» og forutsigbare feriekostnader i norske kroner i mange år fremover. Bobilen blir en forsikring mot dyr euro og dollar i feriebudsjettet. I tillegg kan man fint reises på utenlandsferie med bobilen, dersom valutasituasjonen endrer seg. 

Et marked i bunnen av bakken

Kombinasjonen av rekordhøy bruksinteresse, forventede rentekutt og en valutasituasjon som favoriserer innenlandsferie, skaper et «sweet spot» for bransjen.

– Etter flere dårlige år er vår innstilling at markedet nå er i bunnen av bakken og at vi mest sannsynlig vil se en oppgang fremover, påpeker Grüner i Saleskey.

Lagerbeholdningen av bruktbiler hos forhandlerne er i stor grad solgt ut, noe som skaper et vakuum som må fylles av nye modeller. Med 2026-nyhetene på vei inn, er timingen ideell for forhandlere som rigger seg for vekst.

Alt tyder på at campinglivet ikke er på vei ut, men at vi står foran en renessanse drevet av både økonomisk fornuft og ønsket om muligheten for å reise hvor man vil, når man vil, avslutter Grüner.

Vil du vokse med Saleskey?

Tor Grüner

Tor Grüner

General Manager

Oddgeir Visnes

Oddgeir Visnes

Business developer

Vetle Hanssen Brevik

Vetle Hanssen Brevik

Chairman