Satser i caravanbransjen
I en tid preget av omveltninger i caravanbransjen, lanseres Saleskey Solutions AS – et bindeledd som effektiviserer hele verdikjeden mellom produsenter, forhandlere, partnere og sluttbruker.
I en tid preget av omveltninger i caravanbransjen, lanseres Saleskey Solutions AS – et bindeledd som effektiviserer hele verdikjeden mellom produsenter, forhandlere, partnere og sluttbruker.
MOLDE/ÅNDALSNES: Med erfarne bransjespesialister innen import, kommunikasjon og digitale løsninger, tar selskapet sikte på å levere systemer, avtaler, markedsføring og salgsstøtte.
Caravanbransjen har de siste årene navigert i et krevende farvann med salgsnedgang, konkurser, overfylte varelagre og høy kapitalbinding – en konsekvens av ugunstig valuta, høye innkjøpspriser og økte kostnader. I tillegg har en overetablering av forhandlere og betydelige investeringer i anlegg bidratt til å øke presset. Situasjonen krever endring skal bransjen overleve.
Saleskey har en klar visjon om å profesjonalisere, effektivisere og bidra med innovasjon i hele verdikjeden. Selskapet eies av TIBE Molde og Mobile Living, aktører som til sammen representerer bred kompetanse og erfaring.
Salget av nye bobiler har vært dårlig i mange år, men interessen for ferieformen har aldri vært høyere. Med rentetoppen bak oss og en ny økonomisk hverdag i vente, kan alt ligge til rette for et solid comeback for bransjen i 2026.
For å sikre at våre partnere har økonomisk handlingsrom til å satse på 2026-sesongen, lanserer Saleskey i samarbeid med Groupe Pilote og DLL en bransjeledende løsning for lagerfinansiering.
Saleskey har inngått en avtale med den franske produsenten Groupe Pilote. Avtalen omfatter merkene Pilote og Frankia, og innebærer at det nye selskapet skal representere merkene i det norske markedet.
Saleskey posisjonerer seg som en helhetlig partner og tilbyr en rekke tjenester designet for å møte bransjens spesifikke behov:
Strategisk innkjøp: Selskapet vil bistå med dialog og avtaleinngåelser med ledende europeiske produsenter (Tyskland, Frankrike, Italia). Dette inkluderer forhandlinger, logistikkoptimalisering og kvalitetskontroll for å sikre effektive og konkurransedyktige innkjøp av bobiler, campingvogner og utstyr fra ledende produsenter i Europa.
Resultatdrevet markedsføring: Saleskey tilbyr alt fra strategisk plan-legging og innholdsproduksjon til kampanjestyring, digitale markeds-føringsløsninger, PR, mediehåndtering og merkevarebygging for hele verdikjeden.
Innovative digitale plattformer: Med fokus på kostnadseffektivitet og brukervennlighet, vil selskapet utvikle skreddersydde IT-løsninger. Dette omfatter nettsider, systemer for kundereise og dialog, bestillingsløsninger og sømløse integrasjoner mot blant annet økonomisystemer, markeds-plasser, verkstedløsninger, kjøretøydatabaser og produsentenes systemer.
Med over 60 års erfaring har franske Pilote etablert seg som en favoritt blant europeiske bobilister. For nordmenn som søker en balanse mellom kontinentalt design, smart funksjonalitet og vinterdyktige løsninger, fremstår Pilote bobiler som et svært attraktivt valg i 2026.
Frankia er en anerkjent tysk bobilprodusent med røtter som strekker seg tilbake til 1960. I 2025/2026 feirer selskapet 65 år, en milepæl som markeres med et tydelig fokus på tradisjon kombinert med innovasjon.
Med røtter hos luksusprodusenten Frankia, posisjonerer det unge merket YUCON seg som brobyggeren mellom fleksible bybobiler og høykvalitets bobiler. Særlig én modell, med firehjulstrekk og kraftig batteripakke som standard, fremstår skreddersydd for den norske fjellheimen.
Bak Saleskey står et team med dyptgående, mangeårig bransjeinnsikt:
Mobile Living AS, eid av Tor Grüner, en nestor i norsk caravanbransje med nærmere 40 års erfaring. Grüner har hatt sentrale roller i samarbeid med Europas største produsentgrupperinger og norske forhandlere gjennom Solid Import, hvor han var daglig leder frem til 31. desember 2024. Hans mangeårige engasjement som styreleder i Norges Caravanbransjeforbund understreker hans dype forankring i bransjen
TIBE Molde AS, et kommunikasjonsbyrå som i over 25 år har levert strategiske og operative kommunikasjonstjenester, merkevarebygging og digitale løsninger til caravanbransjen. TIBE står bak den digitale plattformen Marketing Master, et verktøy som effektiviserer markedsføring og ulike oppgaver for både produsenter og forhandlere i kjøretøybransjen.
– Her er det to aktører med lang erfaring og bred kompetanse innenfor ulike felt. Vi tror vi har klart å samle et vinnerlag her, som vet hva som kreves for å lykkes,» sier Tor Grüner, som tiltrer som daglig leder i Saleskey. –I tillegg er vi allerede godt i gang med både systemer og noen forhandlere og produsenter.
Grüner legger ikke skjul på at markedet fortsatt er turbulent, men ser muligheter for de som tenker strategisk og langsiktig.
– Turbulensen i bransjen er nok ikke over ennå. Men vi er tålmodige og tenker langsiktig, og tror tidspunktet for å inngå avtaler med de riktige aktørene i bransjen er nå. Vi satser på å utvikle de beste tjenestene, og være klare for vekst sammen med våre partnere når bransjen forhåpentligvis er tilbake på rett spor om et år eller to,» avslutter Grüner.

General Manager

Business developer

Chairman
For å sikre at våre partnere har økonomisk handlingsrom til å satse på 2026-sesongen, lanserer Saleskey i samarbeid med Groupe Pilote og DLL en bransjeledende løsning for lagerfinansiering.
Saleskey har inngått en avtale med den franske produsenten Groupe Pilote. Avtalen omfatter merkene Pilote og Frankia, og innebærer at det nye selskapet skal representere merkene i det norske markedet.
Du ber mobilen finne «en bra familie-bobil med god nyttelast til under 1,2 millioner, til salgs i nærheten». På sekunder får du tre konkrete forslag servert av en AI. Er din bedrift ett av dem, eller er du digitalt usynlig?






