Saleskey | Pilote Galaxy 2026: Perfekte bobiler for Norge?
Pilote Galaxy 740 FC

Pilote Galaxy 2026: Perfekte bobiler for Norge?

Med 2026-kolleksjonen løfter Pilote sin helintegrerte Galaxy-serie til nye høyder. Med fokus på helårskomfort og smarte planløsninger, seiler disse bobilene opp som en favoritt for kresne nordmenn som vil oppleve både fjord og fjell – uansett årstid.

Av: Saleskey 6. desember 2025

Pilote har i over 60 år designet bobiler med tanke på at de skal være en trygg følgesvenn på alle reiser. For 2026-sesongen har den franske produsenten finpusset sin helintegrerte Galaxy-serie, en modellserie som kjennetegnes av panoramautsikt og enestående romfølelse.

For det norske markedet, hvor værforholdene krever litt ekstra av utstyret, fremstår Galaxy-serien som et svært solid valg. Kombinasjonen av ISOTEK-isolasjon, oppvarmet dobbeltgulv og muligheten for ALDE-varme på de større modellene, gjør dette til en hytte på hjul som tåler nordisk klima.

Skreddersydd for Norge

Det er særlig konstruksjonen som gjør Galaxy-serien aktuell for norske bobilister. Alle modellene leveres med Pilotes unike ISOTEK-struktur, som sikrer robusthet og isolasjon.

– For oss som ferdes i Norge, er det avgjørende at teknikken fungerer når gradestokken kryper nedover. Galaxy-serien har et isolert og oppvarmet dobbeltgulv som beskytter både vann- og gassrør mot frost. Det gir en trygghet våre kunder setter høyt, sier Tor Grüner, daglig leder i Saleskey AS, som representerer Pilote i Norge.

Kjøreopplevelsen er også verdt å fremheve: – Med den enorme frontruten får du en panoramautsikt som er helt unik. Når du kjører langs Atlanterhavsveien eller over Hardangervidda, vil du at naturen skal komme inn i bilen. Det får du med en helintegrert Galaxy, forteller Grüner.

Tor Gruner, daglig leder Saleskey Solutions AS
Tor Gruner, daglig leder i Saleskey Solutions AS

Tekniske nyvinninger for 2026

Pilote har ikke hvilt på laurbærene. For 2026 er utstyrsnivået hevet betraktelig for å sikre bedre autonomi – altså evnen til å fricampe lenger uten strøm.

  • Energi: Mulighet for opptil 300 Ah litiumbatteri og høyeffektive TOPCon solcellepaneler.
  • Varme: Truma Combi D 6E (diesel og strøm) er standard på helintegrerte modeller, noe som sparer gass. ALDE vannbåren varme er tilgjengelig på modeller fra 7,40 meter.
  • Komfort: Elektrisk tømming av spillvann og frostsikret tank er standard på flere modeller.

– Vi ser at norske kunder ønsker å være uavhengige. Med de nye energiløsningene og kompressorkjøleskap som standard, kan man stå lenger i fri natur uten å bekymre seg for strømmen, forklarer Grüner.

Galaxy-modeller for Norge

Når man skal velge den perfekte bobilen for norske forhold, står valget ofte mellom plass, fremkommelighet og komfort. Pilotes 2026-kolleksjon tilbyr presise løsninger for alle behov. Her ser vi nærmere på bestselgerne G740, de smidige G720-modellene og flaggskipet G781.

For å navigere i jungelen av planløsninger, er det viktig å forstå Pilotes benevnelser: FC står for Face-to-face salong med Central bed (midtstilt dobbeltseng/Queen bed), mens FGJ kombinerer Face-to-face salong med enkle senger (J for lits jumeaux) som kan gjøres om til en stor dobbeltseng.

– De modellene vi har tro på i Norge i 2026, er de som kombinerer den sosiale face-to-face-løsningen med god lagringsplass. Nordmenn har med seg mye utstyr, enten det er ski, campingmøbler, sykler eller grillmat, sier Grüner.

Pilote G740 FC
Konge på veien: Pilote G740

Pilote G740 FC og G740 FGJ: Den gylne middelvei

Disse modellene på 7,49 meter er selve ryggraden i Galaxy-serien. De tilbyr den perfekte balansen mellom kjørekomfort og boflate, og er bygget på et robust Fiat-chassis.

Hvorfor velge G740-modellene?

G740-modellene gir deg følelsen av en liten leilighet på hjul. Den ekstra lengden sammenlignet med G720-serien brukes primært til å skape mer luft i soverommet og på badet. Her får du et separat dusjkabinett og toalettrom som kan slås sammen til et stort baderom på tvers av bilen – en løsning som gir privatliv og komfort.

  • G740 FC (Queen Bed): Det ultimate valget for par som prioriterer sovekomfort og enkel tilgang rundt sengen. Sengen er midtstilt (150 x 190 cm), høydejusterbar (elektrisk som tilvalg for større garasje) og omkranset av klesskap.
  • G740 FGJ (Enkle senger): Det mest fleksible valget. Sengene (80 x 200 cm) er ekstra lange og kan enkelt gjøres om til en gigantisk dobbeltseng. Under sengene finner du en enorm gjennomgående garasje med plass til sykler og store gjenstander.

Standardutstyr på G740 Evidence (Norges-klar): Modellene i Evidence-serien kommer ferdig utstyrt med det meste du trenger for norske turer:

  • Motor & Gir: 2,2L 140 hk motor med nitrinns automatgir og 16" alu-felger.
  • Energi: 200 Ah Lithium-batteri, booster for hurtiglading under kjøring, og 2 x 100W høyeffektive solcellepaneler.
  • Varme: Truma Combi D 6E (diesel og strøm 230V) – sparer gass og gir rask oppvarming.
  • Kjøkken: Stort 158 liters kompressorkjøleskap som kjøler raskt og effektivt.
  • Komfort: Markise, uttrekkbar skuff i sideskjørtet, og ryggekamera med 9" Pioneer-skjerm (GPS/DAB/Apple CarPlay).
Pilote G740 GJ
Pilote G740 GJ
Pilote G740 FGJ
Pilote G740 FGJ

Pilote G720 FC og G720 FGJ: Smidig luksus

Med en lengde på 7,25 meter er G720-modellene litt kortere og dermed enda enklere å manøvrere på smale norske vestlandsveier og ferger, uten at det går merkbart utover den innvendige romfølelsen.

Hvorfor velge G720-modellene?

Dette er modellene for deg som vil ha "alt" men på litt mindre plass. Du får den samme romslige face-to-face salongen som i storebror G740, hvor benkene står mot hverandre og skaper et sosialt rom for opptil 5 personer.

  • Kompakt uten kompromiss: Selv om den er kortere, beholder G720 separate soner for stue, kjøkken og soverom.
  • Smarte løsninger: Badet er kompakt, men svært funksjonelt, og kjøkkenet har alt utstyr inkludert store skuffer med soft-close.
  • Nyttelast: Den litt kortere lengden gir ofte en gevinst i form av noe høyere nyttelast sammenlignet med tilsvarende utstyrte 740-modeller.

Utstyrshøydepunkter for G720 Evidence: Akkurat som G740, leveres G720 Evidence "all inclusive":

  • Førerhus: Digitalt dashbord, automatisk klima, induksjonslader for mobil og skinnratt.
  • Utvendig: 16" aluminiumsfelger, markise og utvendig dusj i garasjen.
  • Vinterklar: Oppvarmet og isolert spillvannstank, samt Pilotes anerkjente ISOTEK-isolasjon i vegger og tak.
Pilote G720 FC
Pilote G720 FC
Pilote G720 FGJ
Pilote G720 FGJ
Pilote G781
Pilote G781

Hvorfor velge Pilote G781 FGJ?

Dette er bilen for deg som vil ha det ypperste av kjørekomfort og lagringsplass. AL-KO chassiset gir lavere tyngdepunkt, bredere sporvidde og uavhengig hjuloppheng, noe som merkes godt på svingete norske veier.

  • Dobbeltgulv: G781 har et ekte gjennomgående dobbeltgulv på 21 cm. Dette gir enorm lagringsplass tilgjengelig fra begge sider, og sikrer frostfri plassering av vanntanker og teknisk utstyr – ideelt for vintercamping.
  • ALDE Varme: Som standard i Evidence-utgaven kommer denne modellen med ALDE vannbåren varme, som gir en jevn og lydløs varme i hele bilen, inkludert gulvet.
  • Kraftpakke: Leveres med den kraftige 180 hk motoren og automatgir som standard i Evidence-utførelse, kombinert med et Heavy-chassis (4,5t totalvekt) for rikelig med nyttelast.

Eksklusivt utstyr på G781 FGJ Evidence: I tillegg til utstyret på G740/G720, får du her:

  • ALDE vannbåren varme med varmeveksler for motor (varmer opp bodelen under kjøring).
  • Forsterket chassis: 4500 kg totalvekt gir deg lovlig lasteevne til alt du trenger.
  • Enorme senger: To enkle senger på over 2 meter (80x210 cm og 80x204 cm) som sikrer god nattesøvn for alle.

– Med G781 på AL-KO chassis får du en kjøremaskin som ligger som klistret på veien. Kombinert med ALDE-varme er dette den ultimate hytta på hjul for den aktive norske familien, sier Grüner.

Pilote G781 FGJ
Pilote G781 FGJ

Økonomi: Pilote Galaxy på norske veier

Når du velger bobil i Norge, påvirker lengde og vekt lommeboken direkte gjennom bompenger og fergetakster.

  • G720 & G740: Begge modellene er under 7,5 meter. Hvis disse registreres med totalvekt 3500 kg, går de som personbil i bomringen (med AutoPASS-brikke) og har lavere fergetakster enn større bobiler. Merk at nyttelasten kan bli begrenset på 3500 kg, så veiing er anbefalt.
  • G781: Med lengde på nesten 8 meter og totalvekt over 3500 kg, må du beregne takster for tungt kjøretøy. En AutoPASS-avtale er her essensielt for å få rabatter. Til gjengjeld får du en massiv lasteevne og 4500 kg totalvekt, som betyr at du sjelden trenger å bekymre deg for overlast.

Oversikt Galaxy-modeller

EgenskapG720 (FC/FGJ)G740 (FC/FGJ)G781 FGJ
Lengde7,25 m7,49 m7,89 m
Ideell forVestlandsveier & FergerLangtur & KomfortKomfortabel & helårsbobil
ChassisFiat CCSFiat CCSAL-KO Heavy
Varme (Evidence)Truma Combi 6 / D6E*Truma Combi D 6EALDE Vannbåren
Lastevolum2130 - 3190 liter2200 - 3230 liter3299 liter (Dobbelbunn)
Totalvekt3500 kg (Kl. B mulig)3500 / 4400 kg4500 kg (Kl. C1)

*(Merk: Truma D 6E er standard på G740 Evidence. Sjekk spesifikk konfigurasjon med forhandler).

Er Pilote bobiler et smart valg for Norske kunder?

Tor Grüner, daglig leder i Saleskey, har over 40 års erfaring fra bobilbransjen. Han har en unik dybdekunnskap etter å ha jobbet tett med de aller største og mest anerkjente aktørene på det europeiske markedet gjennom karrieren.

– Jeg har jobbet med tyske premium-merker som Hymer og Niesmann+Bischoff i tillegg til tidligere storselgere som Bürstner, Knaus, Weinsberg, LMC og Carado. Det bygges utvilsomt mange gode bobiler i Europa, innleder Grüner.

Men når han i dag skal anbefale en bobil til kunder som vil ha mest mulig ut av investeringen sin, peker han på Pilotes ulike modeller. Denne tryggheten stikker dypere enn bare salgstall og brosjyrer.

– Min tillit til Pilote handler om egne erfaringer. Jeg har selv besøkt fabrikkene deres i Frankrike. Å se de moderne fasilitetene, møte de dyktige fagfolkene på gulvet og oppleve det intense fokuset de har på kvalitetssikring i alle ledd, gjør meg helt trygg på at en Pilote-modell er et solid og trygt kjøp for norske kunder.

Tror på norsk gjennombrudd

Grüner påpeker at Pilotes kvalitetsløft nå gir tydelige resultater i markeder som ligner det norske, og som tradisjonelt har kjøpt merkene han tidligere har jobbet med.

– Vi ser det tydelig ute i Europa, og spesielt i vårt naboland Sverige hvor Pilote de siste årene har hatt en enorm suksess og blitt en storselger. Selv om Pilote foreløpig har vært en utfordrer her hjemme, har jeg klokkertro på at Norge nå kommer etter og at vi vil se den samme suksessen her.

Han trekker også frem Sveits som et eksempel: – At Pilote nå har inntatt førsteplassen i Sveits – et marked som tradisjonelt har sverget til tysk premium og som er ekstremt opptatt av kvalitet – er en enorm anerkjennelse av jobben som gjøres på fabrikken.

– I mine 40 år i bransjen har jeg sjelden sett en produsent treffe "sweet-spoten" like godt som Pilote gjør nå. Når du kombinerer den robuste ISOTEK-konstruksjonen for norske vintre med de prisgunstige, ferdigutstyrte Evidence-modellene, er det vanskelig å slå Pilote i dagens marked, avslutter veteranen.

Er du interessert i ny Pilote? Ta kontakt!

På dager med svært mange henvendelser kan det ta litt tid, men vi lover å ta kontakt så snart vi kan!

Hilsen oss i @{currentRetailer.name }

Tor Grüner

Tor Grüner

General Manager

Oppsummering

Pilote Galaxy 2026 fremstår som en svært komplett bobilserie. Med introduksjonen av "Evidence"-serien (ferdigutstyrte modeller til pakkepris) og muligheten for skreddersøm i "Expression"-serien, treffer de bredt.

– Pilote har funnet den perfekte balansen mellom fransk eleganse og nordisk funksjonalitet. 2026-modellene er de beste vi har sett, avslutter Tor Grüner i Saleskey.

Ofte stilte spørsmål om Pilote Galaxy

Er Pilote Galaxy vinterisolert? Ja, alle Galaxy-modeller har Pilotes ISOTEK-konstruksjon med styrofoam-isolasjon. G781 med AL-KO chassis har i tillegg et oppvarmet dobbeltgulv på 21 cm som isolerer vanntankene ekstra godt.

Hvilket førerkort trenger jeg? G720 og G740 kan leveres på 3500 kg chassis (Klasse B), men kan ofte oppveies til 3650 kg eller 4400 kg (Heavy Chassis) for mer nyttelast. Da kreves C1-førerkort. G781 leveres standard på 4500 kg og krever alltid C1.

Hva er forskjellen på FC og FGJ?

  • FC: Face-to-face salong med midtstilt dobbeltseng (Queen bed).
  • FGJ: Face-to-face salong med to enkle senger bak (Lits Jumeaux).