Saleskey | Yucon
Yucon offroad bobil mercedes, saleskey norge

Yucon

Med røtter hos luksusprodusenten Frankia, posisjonerer det unge merket YUCON seg som brobyggeren mellom fleksible bybobiler og høykvalitets bobiler. Særlig én modell, med firehjulstrekk og kraftig batteripakke som standard, fremstår skreddersydd for den norske fjellheimen.

Markedet for "bybobiler" (campervans) har eksplodert de siste årene. Kundene krever i økende grad kjøretøy som fungerer like godt i trange bygater som på gjengrodde skogsveier. Svaret fra den tyske produsenten Frankia er merket YUCON, som de markedsfører under begrepet "Microliners". Tanken er enkel: Å pakke luksusen og kvaliteten fra store "Liners" inn i et kompakt varebil-chassis.

Stamtavle forplikter

Bak YUCON står Frankia, en tungvekter i bobilbransjen kjent for sine premium integretre biler. Frankia er igjen en del av det franske Pilote Group-konsernet. For forbrukeren betyr dette tysk ingeniørkunst i innredningen, støttet av et stort industrielt apparat.

YUCON skiller seg fra mengden ved å tilby modeller på tre ulike plattformer, tilpasset ulike kundesegmenter: Mercedes-Benz Sprinter, Fiat Ducato og Renault Trafic.

Modellutvalget for 2026: Perfekt for nordiske forhold

1. Flaggskipet: Yucon på Mercedes-Benz Sprinter

Dette er YUCONs prestisjeserie. Her finner vi modellene 6.0 og 7.0 (lengde i meter). Disse modellene kjennetegnes av smarte løsninger som "inside-out" kjøkken og mulighet for langsgående senger selv i korte biler.

  • K-Peak Edition: Dette er toppmodellen designet for off-road og fricamping (mer om denne under).
  • V-City: En mer by-orientert versjon for hverdagsbruk.

2. Klassikeren: Yucon på Fiat Ducato 

For den prisbevisste som ønsker velprøvd teknologi, tilbyr YUCON modeller som 54 B, 60 B og 63 G/H på Fiat-chassis. Modellene 63 H utmerker seg med et enormt "Super-Hochdach" (ekstra høyt tak), som gir en innvendig ståhøyde og romfølelse man sjelden finner i denne klassen. Merk, Yucon på Fiat Ducato vil ikke selges i Norge. 

3. Utfordreren: Yucon på Renault Trafic 

Dette er de minste bilene (51 SB, 55 SB), som konkurrerer direkte med Volkswagen California. Disse har hevetak (pop-up) og fungerer som en vanlig personbil i hverdagen, men forvandles til en campingbil i helgene. Merk, Yucon på Renault Trafic vil ikke selges i Norge. 

Derfor er YUCON K-Peak en "Norges-bil"

For den norske kjøperen er det spesielt YUCON K-Peak på Mercedes-chassis som peker seg ut som et strategisk kjøp. Her har produsenten inkludert utstyr som vanligvis koster titusenvis av kroner ekstra, som standard. Her er tre grunner til at denne modellen treffer det norske markedet:

1. Fremkommelighet året rundt Norge er et land med bratte bakker, snø og dårlige grusveier. K-Peak leveres standard med AWD (firehjulstrekk), 190 hestekrefters motor og grovmønstrede All-Terrain dekk (BF Goodrich). Dette gir en trygghet på vinterføre som forhjulsdrevne bobiler ikke kan matche.

2. Ekstrem kapasitet for fricamping Nordmenn elsker å fricampe utenfor campingplasser. K-Peak løser strøm-utfordringen ved å inkludere et 320 Ah LiFePO4 (litium) batteri som standard. Dette er en enorm batteribank sammenlignet med industristandarden på 95 Ah. Kombinert med 100W solcellepanel og en 90W ladebooster, kan man stå dagesvis i fjellet uten å koble til strøm.

3. Vinterisolering og varme Bilene er bygget for helårsbruk. Mercedes-modellene har en 6 kW dieselvarmer (Truma) som henter drivstoff direkte fra tanken, noe som eliminerer behovet for hyppig bytte av gassflasker om vinteren. I tillegg er spillvannstanken isolert og oppvarmet, noe som er et absolutt krav i nordisk klima.

Vil du bli YUCON-forhandler?

Tor Grüner

Tor Grüner

General Manager